Apie Pasakų dėžutę išsamiau

Sužinosite kaip gimė idėja sukurti Pasakų dėžutę, kas yra ta 3M metodika, ir kaip Pasakų dėžutė gali įkvėpti kūrybai ne tik vaikus, bet ir juos supančius suaugusius.

Loreta Girdzijauskienė

3/20/2022 3 min read

😶‍🌫️Sunku susikoncentruoti darbui, bet darbas – ne vilkas, į mišką nepabėgs. Be to, tokiu metu kaip tik reikia daugiau pasakos ir tikėjimo, kad gėris nugalės. Tad pagaliau prisiruošiau pati papasakoti apie savo sumanytą Pasakų dežutę.

Kam skaudės ausis klausant, galima paskaityti kas kalbama šiame video :

1. Kas yra Pasakų dėžutė?

„Pasakų dėžutė" - tai edukacinis kortelių žaidimas, kuris išmoko vaikus ir net suaugusius kurti pasakas.

2. Kaip gimė ši idėja?

Manau, pirma mintis aplankė prieš keletą metų, kai užėjau į Foilio knygyną Londone ir įsigijau "Story cubes". Tai taip pat yra viena iš pasakojimų kūrimo priemonių. Pagalvojau, kad kokia gera mintis ir, kad norėčiau kažką panašaus sukurti. Pasigilinus, pamačiau, kad yra ne vienas panašus žaidimas. Tad reikėjo sumąstyti kažką kitokio. Prisiminiau skaitytą Voglerio knygą “Writer's Journey” (labai gera knyga tarp kitko). Ji atskleidžia kaip visose istorijose kartojasi tie patys pasakojimo elementai. Taip sumąsciau 3M metodiką, kurią ir pritaikiau šiame žaidime.

3. Kas yra 3 M metodika?

Pažiūrėjus į korteles, gali pagalvoti, kad kas čia ypatingo. Piešinukai ir tiek. Tačiau, kortelės iš tiesų suskirstytos į 3 materialių elementų kategorijas.

Rožinės žymi veikėjus (geruoliai, blogiukai ir jų padėjėjai) Geltonos žymi vietas (pilis, miškas, mėnulis ir pan.). O mėlynos žymi objektus (strėlė, lobis ir t.t).

Jei paimsi bet kurią istoriją knygoje ar filme – gali pastebėti, kad iš esmės dominuoja tam tikra materiali trejybė. Materiali pagal tai, kad gali pačiupinėti. Veikėjai – pagrinde būna geri, blogi ir yra jų tarpininkai, padėjėjai. Vietos taip pat – pradžioje komforto vieta, kurią herojui kažkam atsitikus tenka palikti, po to pereinamoji vieta ir tada tikslo vieta. Ir su daiktais tas pats – pradžioje herojus kažką pasiima su savimi, tada kelionės eigoje suranda, ir kelionės pabaigoje kažką laimi/iškovoja, lobį pvz.

Taigi turimi 3 M elementai lengvai suponuoja siužetą bei suteikia pasakojimui daugiau dinamikos. Įsivaizduokime, jei kortelėse būtų atvaizduotos vien vietos arba tik daiktai - sukurti istoriją jau būtų sudėtingiau, ir, tikėtina, ji nebūtų labai įdomi.

4. Kuo ypatingos iliustracijos kortelėse?

Ypatingos tuo, kad piešinukai jose ne šiaip paimti iš interneto duombazių, iliustracijos pieštos profesionalios dailininkės Vaiva Trilikauskaite Trilikauskaitės, pieštos ranka, yra spalvingos. Tad kortelės prisideda prie vaikų meninio skonio lavinimo.

5. Kokią dar edukacinę naudą teikia šis žaidimas?

Viena iš svarbiausių naudų, kad žaidimas labai efektyviai lavina vaiko vaizduotę ir kūrybiškumą. Su ja žaidžiant, vaikas kurs personažo paveikslą, situacijas, scenarijus. Taip pat teks sugalvoti ir problemą bei jos sprendimo būdą. O gebėti priimti sprendimą ir tą padaryti greitai - puiki savybė. Ar ne?

Žaidžiant taip pat ugdosi loginis mąstymas, reikia logiškai susieti kortelėse vaizduojamus elementus, kartais iš pirmo žvilgsnio visai nesusiejamus.

O dar viena irgi labai didelė nauda, ir ko, manau, labai trūksta mūsų vaikų mokyme – tai gebėjimas kalbėti spontaniškai. Tad dėliojant iš kortelių siužetą – vaikas yra “priverstas” greitai išreikšti savo mintis, tokiu būdu lavinama spontaninė kalba.

Be to, šis žaidimas gali padėti spręsti tam tikrus iššūkius, kuriuos patiria vaikas. Pvz.: baimę kažkam. Tad tėvai gali išbandyti žaidimo būdą “Aš Herojus”, pagal kurį pasakodami pasaką apie savo vaiką – priskirs vaikui drąsą ar gebėjimą įveikti konkrečią baimę, kaip pagrindinę savybę. Toks gaunasi netiesioginis vaiko drąsinimas, įtaiga, kad tą baimę jis gali įveikti.

6. Kokie galimi žaidimo būdai?

Oi, šio žaidimo ir pasakų kūrimo būdų gali būti labai daug. Pvz.: jau paleidus dėžutę, sugalvojome minėtą žaidimo būdą “Aš Herojus”, kur žaidėjai tampa pagrindiniais herojais, apie kuriuos kuriama pasaka. Arba kitas būdas, kurį sugalvojo mano sūnus Jokūbas, kuriam jau beveik. Jis labai tiks jaunesniems vaikams. Šis būdas pavaizduotas puslapyje www.pasakudezute.lt . Siūlau apsilankyti ir pažiūrėti. Taip pat dėžutėje rasite instrukciją lietuvių ir anglų kalbomis, kurioje aprašomi dar 3 pasakų kūrimo metodai.

7. Ar šį dėžutė gali įkvėpti tėvelius kūrybai?

Ne tik tėvelius, bet ir mokytojus. Aš pati niekada nepagalvojau kad rašysiu pasakas vaikams, o šiandien mano knygą “Pasakos iš Bumbulinio daržo” galima rasti Lietuvos knygynuose ir bibliotekose, prieš Kalėdas turėtų išeiti dar viena knyga. Tad tik pirmyn, juk galima ne tik skaityti knygeles, bet ir jūs patys galite kurti pasakas savo vaikams. Pradėkite tai daryti su Pasakų dėžute. Būtinai istorijas užsirašykite. Ar ne šaunu būtų parašyti savo vaikui knygą, kuri jam liks visam gyvenimui, ir ją kada nors skaitys anūkai?

8. Kur galima įsigyti Pasakų dėžutę?

Pasakų dėžutę galima įsigyti puslapyje www.pasakudezute.lt